Gilleleje Bådebyggeri

Udskiftning af stævn

  1. Forside
  2. Om os
  3. Ydelser
  4. Projekter
  5. Kontakt

Fiskekutteren NF110 havde pådraget sig en større skade på stævnen. Denne måtte udskiftes og ligeledes en del planker i styrbord side. Læs om arbejdet og nyd billederne af vores skibstømrers arbejde.

Skadens omfang

For at vurdere hvor stor en del af skibet der var beskadiget, måtte stævnkassen skæres bort, skibets isforhudning fjernes og plankerne renskrabes. Det stod klart at hele stævnen måtte udskiftes og ligeledes fem planker i styrbord side.

Skib under reperation

Nye planker

Med de gamle planker fjernet og spanterne tjekket, kan arbejdet med de nye planker gå i gang. Der tages skabelon, en "rig", og et passende stykke egetræ udvælges.

Når det rette træ er fundet tegnes skærestregen op og malerne noteres langs hele plankens længde, både i top og bund. Vha. en båndsav der kan skære i vinkler kan den nye planke skæres, så den passer eksakt med de tilstødende planker.

Udvælgelse af træ

De sidste tilpasninger klares med høvl. Når alle høvlstrøg er taget bliver planken dampet så det kan bukkes i skrogets form. Ved bøjning af dampet træ opbrydes træets cellevægge og træet bliver fleksibelt - men kun så længe det er fugtigt. Når træet tørrer fastholder det den nye facon.

Skåret planke

Plankerne monteres

De nytildannede planker monteres på skibets spanter. Når øverste og nederste planke er monteret kan der tages skabelon til de næste to planker. Til sidst laves "slutteren" - den sidste planke der skal lukke skroget af. Spiger-hullerne proppes og plankerne slettes af så skrogsiden for en jævn krummende flade. Herefter skal der kalfatres.

Montering af planker Skib med nye planker

Kalfatring

Mellemrummet mellem plankerne skal kalftares for at tætne skibet. Kalftaring er et ældgammelt håndværk som foregår ved at man slår værk i nåderne med kølle og kalfatrejern. Herefter stryges kalfatringen med beg for at beskytte værket. Når begen er hærdet skrabes det overskydene beg væk og skroget er herefter klar til at få ny isforhudning.

Kalfatret skib

Isforhudning

For at beskytte skibets skrog mod is i de kolde vintermåneder, påsættes isforhudning i form af aluminiumsplader. Først stryges træet med tjære og herefter påsættes filt. Dette holder træværket sundt under de påsømmede plader.

Skib med ny isforhudning

Ny stævn

Da den gamle stævn var kraftigt beskadiget måtte denne udskiftes. Efter omhyggelig forberedelse med at lave skabelon til stævnen skulle det helt rigitge stykke træ findes. Blandt bådebyggeriets egetræstømmer lå det helt rigtige stykke træ og det store arbejde med at forvandle det savskårne tømmer til en stævn, kunne gå i gang.

Spændingens time oprandt og det var tid til at sætte den nye stævn i.

Stævn til skib monteres. Stævn til skib monteres. Stævn til skib monteres.

Stævnkasse

Efter at stævnen var gledet stille og rolig på plads mellem plankerne, blev den fastgjort til kølen og plankerne fastgjort til stævnen. Spånningen mellem plankeender og stævn blev kalfatret inden stævnen til sidst skulle indkapsles i en stævnkasse konstrueret af aluminium.

Montering af stævnkasse påbegyndt

Maling

Afslutningsvis blev isforhudningen og stævnkassen slebet og rengjort hvorefter det første lag grunder blev påført. Til slut tog skibsmaleren over og det færdige resultat stod klar i aftensolen.

Færdigmalet skib

Kontakt

- nemmest pr. telefon!

Email: post@gbkontor.dk

Telefon: +45 48 30 01 28

Adresse: Carl Petersensvej 5, 3250 Gilleleje